Kort geleden was het weer zo ver: Black Friday. Een fenomeen dat in de Verenigde Staten al zo ingeburgerd is als de gele taxi’s in New York, maar in Nederland begint de opkomst echt pas. Black Friday komt op een slim moment; vlak voor de dure wintermaand. Toch is er een behoorlijk verschil tussen Black Friday in Nederland en de Verenigde Staten.
Iedereen kent ondertussen de bizarre taferelen bij de grote winkels in Amerika. Een grote menigte van mensen staat voor de schuifdeuren, wachtend totdat de winkel op het beloofde tijdstip open gaat om zo snel mogelijk naar binnen te kunnen rennen. Iedereen moet wijken, want er moet geld uitgegeven worden. Het lijkt haast een noodzakelijk kwaad om te shoppen.
Wat één van de grootste verschillen is, is dat Black Friday is ontstaan zodat de winkels echt hun voorraad konden dumpen. Een tactisch moment om een schone lei te maken qua het assortiment. Het tweede grote verschil is hoge kortingen om concurrenten te verslaan. Hogere kortingen over de al goedkope prijs heen. Echt een flinke prijsoorlog, kortingen van 70%, 80% en zelfs 90% zijn in de Verenigde Staten geen uitzondering.
Black Friday is in Nederland overgewaaid. Wij hebben dit niet verzonnen, we hebben de regels niet bepaald, maar we doen mee met een leuke actie. En dat is precies het belangrijkste punt: in Nederland doen winkels en webshops mee met Black Friday omdat het simpelweg een aanleiding is voor een actiedag (of actieweekend).
En natuurlijk wil je als zelf respecterende webshop niet onder doen voor je concullega’s, dus doe je ook een actie. Dat zie je terug in de uitingen. Geen knallende kortingen van 70% op het hele assortiment, of extreme knallers. Het is echter een simpele aanleiding om iets af te prijzen, maar dan wel een klein gedeelte van het assortiment en uiteraard niet een té hoge korting!
Zoals je kunt zien is de insteek van Black Friday in Nederland compleet anders. We zijn erg benieuwd en gespannen hoe Black Friday 2017 zal zijn. Of er meer winkels en webshops een Black Friday actie hebben of zal de huidige kortingen-trend zich voortzetten? Gaan winkels en webshops echt knallen in 2017? We kijken er in ieder geval met smacht naar uit…
Mijn naam is Kirsten, 20 jaar oud en student Fashion & Textile Technologies. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Overijssel maar ben inmiddels naar de stad vertrokken. In mijn vrije tijd ben ik vaak te vinden in de sportschool, ben ik aan het werk of te vinden op feestjes. Stilzitten is niks voor mij. Ik ben sportief, creatief, enthousiast en vooral erg nieuwsgierig. Mijn passie ligt bij het zoeken naar de nieuwste trends en het volgen van het laatste nieuws. Bij Fashionstores-online.nl schrijf ik blogs waarvoor ik iedere webshop binnenste buiten keer, dit doe ik met veel plezier.
Bekijk profielOp maar liefst €50 shoptegoed